opory aerodynamiczne

Piotr Sielicki

Salon Frankfurt 2015 | Mercedes-Benz Concept IAA | Niesamowita aerodynamika

Salon Frankfurt 2015 | Mercedes-Benz Concept IAA | Niesamowita aerodynamika

Został nazwany konceptem IAA, ale nazwa nie pochodzi od targów Internationale Automobil-Ausstellung. Nowa wizja Mercedesa to Inteligentny Aerodynamicznie Automobil (ang. Intelligent Aerodynamic Automobile)

Skoda Superb GreenLine | Ponad 1780 km na jednym tankowaniu

Rodzina nowej Skody Superb powiększyła się właśnie o najoszczędniejszy wariant Greenline. Wyniki są świetne - spalanie w okolicach 3,7 litra na 100 km i ponad 1780 km na jednym baku

100 lat dla Elżuni!

Współczynnik oporu aerodynamicznego równy 0,75. Obrys boczny przypominający odwrócony trapezoid. Drewniane 30 calowe szprychowe koła, buda z blachy i dwudziestokonny 4 cylindrowy silnik o pojemności 2.9 litra, to stuletni Ford T.

McLaren kończy produkcję 12C

McLaren kończy produkcję 12C

aerodynamiczny działający podczas nagłego odciążenia tyłu oraz system DRS (drag reduction) zmniejszający opory podczas jazdy z dużą prędkością. Obie funkcje realizowane są za pomocą tylnego spoilera. Ponadto model 12C będzie można doposażyć (za dopłatą) m.in. w nowy system multimedialny obsługujący telefony z

Tuning | Pierwszy pakiet dla Tesli Models S P100D

Tuning | Pierwszy pakiet dla Tesli Models S P100D

generowania jak najmniejszego oporu powietrza. Przy takich osiągach przydaje się jednak większy docisk aerodynamiczny. Dlatego na dobry początek zainstalowano pakiet R Zentric, który składa się z zestawu zderzaków z dokładkami, dyfuzora oraz nakładek na progi. Z tyłu zainstalowano dyskretny spojler. Firma

Opel Vivaro, Movano i Combo | Nowości na rok 2016

Opel Vivaro, Movano i Combo | Nowości na rok 2016

. Mimo zwiększenia mocy spalanie spadło o 0,5 litra na 100 km. Model Combo można także zamówić z technologią ecoFLEX. Opcjonalny pakiet zapewnia system Start/Stop, odzyskiwanie energii z hamowania, pompę oleju o regulowanym wydatku, pakiet aerodynamiczny czy opony o obniżonych oporach toczenia. Tak

Opel Astra 1.6 CDTI | Jeszcze oszczędniejszy

Opel Astra 1.6 CDTI | Jeszcze oszczędniejszy

używanego Opla Astry? Zarówno w podwoziu, jak i nadwoziu zastosowano elementy o zmniejszonym tarciu, takie jak zoptymalizowane półosie napędowe czy ogumienie o mocno obniżonych oporach toczenia. Do poprawy charakterystyki aerodynamicznej przyczynia się pakiet Aero, obejmujący obniżone zawieszenie i aktywną

Paryż 2010 | Hybrydowa Kia Sportage

Paryż 2010 | Hybrydowa Kia Sportage

-konnym silnikiem elektrycznym.Kia wzbogaciła hybrydowego Sportage'a o opony o niższych oporach toczenia i kilka aerodynamicznych dodatków. Marcin Sobolewski Kia Sportage - i znowu to samo? - PIERWSZA JAZDAKia Venga - za ciosem - PIERWSZA JAZDAKia - ogłoszenia motoryzacyjne

Salon Genewa 2015 | Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy | Jeszcze więcej sportu

Salon Genewa 2015 | Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy | Jeszcze więcej sportu

wydaniu jest wyjątkowe? Po pierwsze, dzięki zmienionej charakterystyce pracy silnika, większemu układowi turbodoładowania, kolektorowi dolotowemu o zmniejszonych oporach przepływu oraz przeprojektowanemu kolektorowi wydechowemu, silnik o pojemności 1,6 litra ma o 20 KM większą moc niż standardowo (w sumie

Caterham Aero Seven Concept

Caterham Aero Seven Concept

zainteresowania tym samochodem, produkowanym w różnych wersjach, postanowił zaprojektować zupełnie nowy model.Podstawą nowej konstrukcji jest platforma Seven CSR. Nadwozie wykonane z włókna węglowego ukształtowano tak, by zminimalizować opory aerodynamiczne. Pod nim zamontowano nowe, bardziej dopracowane

Chevrolet Cruze II | Focus i Corolla zagrożone?

Chevrolet Cruze II | Focus i Corolla zagrożone?

na bezpieczeństwo i jakość prowadzenia. Auto zostało też dopracowane w tunelu aerodynamicznym osiągając niską wartość współczynnika oporów powietrza wynoszącą 0,29. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 15 mm (2,7 m) Chevroletowi udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi w obydwu rzędach. Pod maską

Jak przewozić narty samochodem? | Poradnik

Jak przewozić narty samochodem? | Poradnik

ochronę nart mogą zapewnić specjalne pokrowce. "Jeśli przewozimy sprzęt narciarski na zewnątrz samochodu, pamiętajmy o jego prawidłowym zamocowaniu. Narty powinny być zamontowane tyłem do kierunku jazdy, dzięki czemu opory aerodynamiczne będą mniejsze, zniwelowane zostanie również powstawanie

Nowe Mercedesy Blue Efficiency

Nowe Mercedesy Blue Efficiency

klasa E 220 CDI Blue Efficiency Edition. Zastosowano w niej pakiet aerodynamiczny, elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), opony o niskich oporach toczenia oraz wydłużone przełożenie główne. Pozwoliło to na uzyskanie średniego spalania na poziomie 4,5 l/100 km i średniej emisji dwutlenku węgla 119 g

Rekordowo oszczędny Ford Focus

Rekordowo oszczędny Ford Focus

ręczna, 6-biegowa skrzynia o dłuższych przełożeniach, układ start-stop, system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz pakiet aerodynamiczny z klapami sterującymi dopływem powietrza (dowiedz się, jak działa ten system w Fordzie Mondeo). Auto spoczywa na stalowych felgach z oponami o niskich oporach

Porsche 911 Turbo i Turbo S | Fabryczny aerokit

Porsche 911 Turbo i Turbo S | Fabryczny aerokit

pakiet fabryczny został on przebadany w tunelu aerodynamicznym oraz na torze testowym Porsche w Wiessach. Zadaniem stylistów było nadanie mu atrakcyjnego wyglądu, a inżynierów zapewnienie odpowiedniej aerodynamiki. Z jednej strony współczynnik oporu powietrza pozostał na niezmienionym poziomie w stosunku

Salon Frankfurt 2013 | Peugeot 208 Hybrid FE

Salon Frankfurt 2013 | Peugeot 208 Hybrid FE

zredukować masę. W sumie w stosunku do seryjnego Peugeota 208 1.0 VTi udało się zrzucić... 200 kg. Peugeot zastosował też "koła przyszłości". W celu obniżenia oporów toczenia i aerodynamicznych zastosowano wąskie opony o dużej średnicy (19 cali).Doskonale przygotowana baza potrzebuje jeszcze źródła

Ecobrandy - moda czy biznes?

Ecobrandy - moda czy biznes?

prądem. Prawdziwej alternatywy dla benzyniaka czy Diesla nadal nie ma. Stąd pomysł na downsizing, pakiety aerodynamiczne, opony o niskich oporach toczenia i kolejne filtry (choć po doświadczeniach z pierwszymi filtrami cząstek stałych przynajmniej niektórzy producenci nie są już takimi optymistami). A

Opel Kadett | 80 lat kultowego modelu

Opel Kadett | 80 lat kultowego modelu

;1991 i uzyskał tytuł „Samochodu Roku 1984”. Przez cały okres produkcji wydano na świat rekordową liczbę 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy wśród modeli marki Opel. Wersja sportowa GSi ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i czołową powierzchnią oporu aerodynamicznego 0,57 m2 stała się

Opel wprowadzi pełną aktywną żaluzję wlotu powietrza

Opel wprowadzi pełną aktywną żaluzję wlotu powietrza

, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 procent. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 procent (wg normy NDEC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130

Jak skutecznie obniżyć zużycie paliwa w samochodzie? Ciesz się płynną i ekonomiczną jazdą.

Jak skutecznie obniżyć zużycie paliwa w samochodzie? Ciesz się płynną i ekonomiczną jazdą.

paliwa. Przy poruszaniu się samochodu z szybkością ok. 90 km/h, opór powietrza jest optymalny, dzięki temu pojazd zużywa mało benzyny. Warto sobie uświadomić, że nagłe przyspieszenie o 20 proc. powoduje wzrost spalania o ok. 44 proc. Optymalnie zmieniaj biegi Ekonomiczna jazda wymaga od nas większego

Ciężarówka przyszłości firmy MAN

Ciężarówka przyszłości firmy MAN

wyprofilowany, że zamyka lukę pomiędzy naczepą, tylne koła są zasłonięte, zbiorniki paliwa wbudowane w boczne obudowy - wszystko po to, żeby opływające powietrze przepływało bez większych zakłóceń i oporów. Osiągnięty wynik Cx 0,30 mówi sam za siebie. Dzięki poprawie aerodynamiki ciężarówka MAN Concept S spala

Salon Frankurt 2015 | Audi e-tron quattro concept | Elektryczny SUV we Frankfurcie

Salon Frankurt 2015 | Audi e-tron quattro concept | Elektryczny SUV we Frankfurcie

podkreślają sportowy charakter konceptu. Elektryczna jazda to w Audi przyjemność, a nie kompromis. - to hasło, które przyświecało inżynierom i projektantom z Ingolstadt. Koncepcyjny SUV może pochwalić się rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza w segmencie - Cw wynosi zaledwie 0,25. Dopracowana

Audi e-tron quattro | SUV przyszłości zaprojektowany przez Polaka

Audi e-tron quattro | SUV przyszłości zaprojektowany przez Polaka

. Pierwszym poważnym projektem Polaka dla czterech pierścieni było Audi R8 TDI z 2008 roku. W ostatnim czasie objął funkcje szefa studia projektowego. Kamil Łabanowicz może być z siebie dumny, bo Audi e-tron quattro wyróżnia się aerodynamiczną sylwetką. Ten pięciodrzwiowy pojazd studyjny ma długość 4,88 m

Mercedes-Benz 190 E: 50 tys. km w 201 godzin!

przez kierowcę żaluzję. Zapewniała ona właściwą temperaturę eksploatacyjną podczas chłodniejszych nocy, a przy okazji ograniczała opór aerodynamiczny. Grill zasłonięto łatwym do zdemontowania ekranem, zapobiegającym blokowaniu się kanałów powietrznych, natomiast plastikowe nakładki przednich lamp

Wielka galeria mistrzowskiego Infiniti

5 proc. zmniejszyć opór aerodynamiczny, jednocześnie o 30 proc. zwiększając siłę docisku. Mistrzowski FX ma lepiej jeździć także dzięki zrzuceniu zbędnych - dokładnie 46 - kilogramów. Lżejsze są na przykład 21-calowe, wieloramienne obręcze.To, czego gołym okiem nie widać, to sztywniejsze sprężyny i

Bertone Mantide ujrzał światło dzienne

około 100 kg na całkowitej masie auta. Futurystyczna sylwetka wytwarza o 25% mniejsze opory opory powietrza oraz większą o 30% siłę dociskającą. Corvette w nowej włoskiej kreacji rozpędza się do setki w 3,2 sek. a jego prędkość maksymalna wynosi 351 km/h.W przeciwieństwie do wspomnianego już Z03

VW Passat pobił Rekord Guinnessa

Passat BlueMotion z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 105 koni według VW zużywa średnio 4,4 l/100 km. Błękitna wstążka oznacza dodatkowy pakiet aerodynamiczny, obniżone zawieszenie, system start-stop, skrzynię biegów z dłuższymi przełożeniami i opony o niższych oporach toczenia - wszystko to w celu

Światowy rekord Skoda Citigo CNG!

dla cyklu łączonego według NEFZ, które wynoszą 2,9 kg. "Tym rezultatem pokazaliśmy, co można osiągnąć z dobrymi pomysłami, intensywną pracą rozwojową i ciągłą optymalizacją techniczną. Do tego dochodzi udana stylistyka SkodyCitigo, jej mała masa własna oraz mały opór aerodynamiczny. Dzięki temu

Salon Frankfurt 2011 | Oszczędne Fordy

felgach z oponami o niskich oporach toczenia, przykrytych kołpakami o "opływowej" stylizacji. Efekt? Średnie zużycie paliwa to według Forda 3,4 l/100 km, a średnia emisja dwutlenku węgla wynosi 89 gramów na kilometr, czyli tyle samo, ile emituje hybrydowa Toyota Prius. Konkurencyjny Volkswagen

Salon Genewa 2011 | Accord po zmianach

aerodynamiczne karoserii, nowe łożyska kół i opony o zmniejszonych oporach toczenia.Nad lepszym zestrojeniem zawieszenia i układu kierowniczego pracowano wspólnie z zespołami z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Dzięki zastosowaniu dodatkowych materiałów wygłuszających, odświeżony Accord będzie również cichszy. Na

Focus ECOnetic

Dowodzi tego Focus ze znaczkiem ECOnetic wyposażony w turbodiesla 1,6 (109 KM). Dzięki obniżonemu zawieszeniu, zestawowi aerodynamicznemu, oponom o niskim oporze toczenia i filtrowi cząstek stałych auto spala średnio 4,5 litra i emituje zaledwie 115 g CO2 na kilometr. Zwykły Focus z tym samym

Renault Eolab | Pierwsza jazda | Przyszłość jest teraz

pracują już od dwóch lat. Jak do tej pory, konstrukcja auta zaowocowała ponad setką patentów w różnych dziedzinach Niski współczynnik oporu powietrza to dopiero połowa sukcesu. Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze niewielkiej powierzchni czołowej. Dopiero wtedy opór aerodynamiczny samochodu jest

Walka z drożyzną, czyli jak jeździć oszczędnie

certyfikowane, sprawdzone pod względem aerodynamicznym. Domorośli mechanicy, którzy samodzielnie dokonują drobnych napraw i czynności obsługowych, zbyt mocno dokręcają zazwyczaj łożyska w piastach kół, zwiększając niepotrzebnie opory toczenia. Wynika to głównie z braku klucza dynamometrycznego i znajomości

Salon Frankfurt 2015 | Audi e-tron quattro concept | Zapowiedź elektrycznego SUV-a

quattro wyróżnia się także aerodynamiczna sylwetką. Ten pięciodrzwiowy pojazd studyjny ma długość 4,88 m, szerokość 1,93 m i wysokość 1,54 m. Jego zwężająca się ku tyłowi, podobna do coupé sylwetka o bardzo płaskiej, przeszklonej części pasażerskiej, sprawia wrażenie bardzo dynamicznej

Astra, która zużywa 3,7 l/100 km

, oświetlenie LED oraz aerodynamiczne dodatki. O 12 mm zmniejszył się prześwit, standardowe opony ustąpiły miejsca ogumieniu o mniejszym oporze toczenia, a wlot powietrza został wyposażony w aktywną przysłonę, odcinającą dopływ powietrza przy wyższych prędkościach. Marcin Sobolewski ZOBACZ TAKŻE: Opel Astra 1.6

Schlörwagen | Mistrz aerodynamiki z 1939

zapewnił Schlörwagenowi imponująco niski współczynnik oporu powietrza. W 1939 roku twórcy zmierzyli mu Cx na poziomie 0,186... Jednak według nowocześniejszych badań z lat 70. na dokładnie odwzorowanym modelu wyszło, że "Jajko" może zbliżyć się do niesamowitego 0,15! To wynik, o którym

Renault Sport R.S. 01 | Imponujący design i wysokie osiągi

to, że nie wytwarza oporu aerodynamicznego, a więc nie zmniejsza maksymalnej prędkości. Nad dyfuzorem umieszczona jest podwójna końcówka wydechu oraz światła z diodami LED, uzupełniające oryginalny układ świateł, rozciągających się na niemal całą szerokość Renault Sport R.S. 01. W parze ze

Mistrz oszczędności

;Greenland" mają niskie opory toczenia. Wszystko to w aucie ważącym 1150 kg. W Niemczech można już zamawiać Volkswagena Polo BlueMotion - jego cena zaczyna się od 16 500 euro (ok. 68 800 zł).Linie zielonych, tudzież niebieskich modeli ma już wielu producentów. Opel nazywa to ecoFLEX, Ford Econetic, a

Bezdymna Ibiza

obręczami aluminiowymi.Własności aerodynamiczne pojazdu to kolejny aspekt, który miał wpływ zarówno na obniżenie zużycia paliwa, jak i zmniejszenie emisji spalin. W nowej Ibizie Ecomotive zastosowano takie rozwiązania, jak nowo zaprojektowany zamknięty przedni grill i nowy tylny spojler. Obniżono opór

Volvo R-Design - ekolog w dresie

Żeby samochód mógł mało palić musi mieć przede wszystkim oszczędny silnik. Często oznacza to mniejszą moc i kilka zabiegów pomagających obniżyć opory toczenia i powietrza. Kiedy auto wyjedzie już tunelu aerodynamicznego można już je zachwalać jako przyjazne dla środowiska naturalnego. Problem w tym

Salon Frankfurt 2015 | Jaguar F-Pace | Pierwszy SUV marki

do budowy nadwozia, Jaguar waży około 1655 kg. Wraz z lekką konstrukcją w parze idzie dopracowane aerodynamiczne zawieszenie - współczynnik oporu powietrza to 0,34. Lekkość i opływowość konstrukcji wpływa na niższe spalanie i lepsze prowadzenie. Używany Jaguar - oferty na polskim rynku W tym miejscu

Mantide powstanie

. Przyspieszenie do 100 km/h ma zajmować 3,2 sekundy (ZR1 - 3,5 sek) a prędkość maksymalna to 351 km/h (ZR1 - 330 km/h). Wszystko dzięki temu, że Bertone spędziło dużo czasu w tunelu aerodynamicznym i zmniejszyło opór powietrza o 25%. Docisk aerodynamiczny zwiększył się o 30% w porównaniu do Corvette a waga jest

Opel Insignia po zmianach

litra. Nowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 10,9 s i rozpędza się maksymalnie do 205 km/h. Opel chwali się, że w połączeniu z sześciostopniową manualną skrzynią biegów, układem start-stop, aerodynamicznymi osłonami podwozia i oponami o niskim oporze toczenia o rozmiarze 225/55 R 17 Insignia

Ferrari Testarossa | Test | Nocne espresso

są jednak recenzje negatywne - że linie są zbyt proste - brakuje jej "poetyki" 328 GTB lub muskularnej, męskiej elegancji Daytony. Współczynnik doskonałości aerodynamicznej Cx=0,36 wyznacza kompromis między oporami powietrza i siłami odrywającymi od jezdni, ale ograniczenie tych drugich

Volvo Drive - nie pytaj o osiągi

nowe wyposażenie aerodynamiczne, opony o niskich oporach toczenia oraz specjalne felgi. Wszystko po to, by obniżyć spalanie a tym samym emisję szkodliwych substancji. Te zabiegi dały bardzo dobry efekt. C30 potrzebowało w cyklu mieszanym jedynie 4,4 litra paliwa na przejechanie 100 km, wypuszczając

Czas na elektryczne Volkswageny

zminimalizowano opory toczenia. Bezemisyjny Golf jest wyjątkowo oszczędny, koszty energii potrzebnej do przejechania 100 kilometrów wyniosą tylko 7,11 zł. Ładowanie e-Golfa także nie stanowi większego problemu. Baterie możemy uzupełnić na kilka różnych sposobów. Podstawa to prąd ze zwykłego gniazdka - całkowite

Tokio 2011 | Suzuki Regina

motoryzacji) to słowo "aero". Panhard miał być autem dynamicznym (i był jego - prędkość maksymalna wynosiła 130-145 km/h), a Regina aerodynamicznym. Jak chwali się Suzuki, współczynnik oporu powietrza ma być o 10 procent niższy, niż u konkurencji, ale konkretów nie podaje.Nadwozie Suzuki zostało

Nowa Toyota Prius | Obsesja na punkcie aerodynamiki

, ale także jeszcze bardziej dopracowali sylwetkę nowego Priusa. Jak podkreśla Toyota, przy prędkości 100 km/h opór powietrza to aż 70% wszystkich oporów, które musi pokonać silnik. Dlatego im lepszy współczynnik Cx, tym niższe spalanie. W nowej Toyocie Prius Japończykom udało się osiągnąć rekordowy

Frankfurt 2009 | Audi R8 e-Tron zaprojektował Polak

drugie, by auto stawiało jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Z założenia ma być w końcu ekologiczne. Zwykle trudno pogodzić te dwie cechy, dlatego projektanci zdecydowali się na zastosowanie ruchomych elementów. Zarówno pokrywa baterii w tylnej części nadwozia jak i szklany grill mogą się przesuwać, w

Nissan GT-R szybszy od nowego Lambo

sprzedawanego modelu jest lżejszy i mocniejszy. Zamiast 530 KM, z podwójnie turbodoładowanej V6-ki inżynierowie wycisnęli 550 KM (przy 6400 obr./min.), jednocześnie podnosząc maksymalny moment obrotowy z 612 do 632 Nm (w zakresie 3200 - 5800 obr./min.). Dopieszczono również pakiet aerodynamiczny, który przy

Więcej niż cztery kółka...

zwiększyć penetrację powietrza i zmniejszyć "powierzchnię czołową", a to oczywiście prowadziło do zredukowania oporu aerodynamicznego. Nad sześciokołowym bolidem pracowały również Ferrari i Williams, ale jedynie Tyrell zdecydował się na wprowadzenie go do wyścigów. P34 zadebiutował podczas Grand

Samochody z zapomnianej bajki | Panhard

| Sterling Samochody z innej bajki | Volkswagen w Brazylii i w USA Samochody - ogłoszenia Ostatnim modelem Panharda był 24. Miał dwucylindrowy silnik z poprzednika i dwudrzwiowe nadwozie, ale gdyby nie opory Citroëna, doczekałby się pewnie kolejnych dwóch cylindrów i jeszcze jednej pary drzwi

Bertone - co mu zawdzięczamy?

- co jej zawdzięczamy? ItalDesign - co mu zawdzięczamy?Samochody: ogłoszeniaTrzy Alfy Romeo BAT z pierwszej połowy lat 50. powstały po to, by w sposób niezauważalny przecinać powietrze. To modele eksperymentalne, których celem było zrozumienie, czym jest opór powietrza i jak sprawić, by nie

Rowery - jak je przewozić?

). Dodatkową wadą takiego rozwiązania jest znaczne zwiększenie wysokości pojazdu. Opór aerodynamiczny poważnie wzrasta, znacząco rośnie zużycie paliwa. Nie zawsze można wjechać na parking podziemny czy do budynku parkingowego, problemem mogą być też nisko rosnące gałęzie, gdy jedziemy zadrzewionym duktem

Auto jak piłka - niższe spalanie?

Firma Fastskinz (z ang. "szybkie skóry") zgłosiła do urzędu patentowego w USA technologię polegającą na obklejaniu samochodów folią z dziurkami. Dzięki niej auto ma stawiać mniejszy opór powietrza i w związku z tym spalać mniej paliwa. Założenie jest takie: gładka karoseria nie przyciąga

Frankfurt 2009 | Niebieska ofensywa Volkswagena

paliwa. Oprócz dopracowanych, oszczędnych jednostek wysokoprężnych z systemem wtrysku common-rail, należą do nich m.in.: odpowiednio dobrane długości poszczególnych przełożeń skrzyni biegów, system Start-Stop, opony z niskimi oporami toczenia oraz aerodynamicznie udoskonalone nadwozie oraz felgi. Golf

Nowe Porsche 911 GT3

nich wygląda na krytyczną.Specjalny pakiet aerodynamiczny, przygotowany przez inżynierów Porsche dla tego modelu, zagwarantował zmniejszenie oporów powietrza oraz lepszą stabilność i pewność w prowadzeniu. Wpłynęło to również na bardziej rasowy i agresywny wygląd całej linii samochodu.Aktywne

Toyota Prius | Cała rodzina zielonych aut

hybrydowy zadowala się niecałymi 4 litrami paliwa na sto kilometrów. Bardzo ważny w projekcie Priusa jest również jego charakterystyczny kształt kropli wody. Dzięki godzinom pracy w tunelu aerodynamicznym, najnowszy Prius może pochwalić się współczynnikiem oporu na bardzo niskim poziomie - Cx = 0,26

Nissan GT-R w szczegółach | Galeria

hamulec.Zmiany wyglądu zderzaków to nie tylko widzimisię stylistów, ale ciężka praca w tunelu aerodynamicznym. Dzięki tym wysiłkom współczynnik oporu powietrza Cd spadł z 0,272 do 0,268. Dzięki zmianie kształtu tylnego dyfuzora nastąpił wzrost siły dociskowej o 10% w stosunku do dotychczasowego modelu. W celu

Alpine obchodzi 60 urodziny | Historia wyjątkowej marki

ciśnieniem) i bardzo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego. Alpine GTA mimo typowo sportowych ambicji było też bardzo bogato wyposażone. Najciekawszym silnikiem, jaki pracował w Alpine GTA była doładowana V-szóstka o pojemności 2,5 litra i mocy przekraczającej 200 KM. Swego czasu GTA było

Lexus LFA podbija Nürburgring

aut (z 500 egzemplarzy LFA, które w ogóle opuszczą fabrykę). Każde z nich otrzyma przydomek Zielonego Piekła i zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny oraz wzmocnione o 10 KM serce. Większy spojler przedniego zderzaka, zmodyfikowane progi i tylne skrzydło z polimerów zbrojonych włóknami węglowymi (CFRP

Lexus LFA Nürburgring | Z ulicy na tor

torze Nürburgring, Lexus zbuduje 50 egzemplarzy specjalnej wersji modelu (z 500, które w ogóle opuszczą fabrykę). Każdy z nich otrzyma przydomek Zielonego Piekła i zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny oraz wzmocnione o 10 KM serce.Większy spojler przedniego zderzaka, zmodyfikowane progi i tylne

Rowery - jak je przewozić?

cztery rowery będą ważyć więcej, niż wynosi określona przez producenta nośność dachu (auta osobowe-zazwyczaj 50 kg, terenowe i rekreacyjne - 70 kg). Dodatkową wadą takiego rozwiązania jest znaczne zwiększenie wysokości pojazdu. Opór aerodynamiczny poważnie wzrasta, znacząco rośnie zużycie paliwa. Nie

Jaguar XE 2.0 P 240 KM R-Sport | Test | Tylko nie mów do mnie kotku

. Według komputera pokładowego średnie spalanie z niemal tysiąckilometrowego odcinka wyniosło ok. 11,5 litra na 100 km. XE to najbardziej aerodynamiczny Jaguar w historii. Jego współczynnik oporu powietrza jest bardzo niski (Cx=0,26). Ponadto nadwozie samochodu w aż 75% wykonane jest z aluminium. Jest

Kosmetyczne zmiany Nissana GT-R

Wszystko o samochodach marki Nissan: PARKING.MOTO.PLPrzede wszystkim Nissan postanowił popracować nad aerodynamiką auta. Tak więc zmiany wyglądu zderzaków to nie tylko widzimisię stylistów, ale ciężka praca w tunelu aerodynamicznym. Dzięki tym wysiłkom współczynnik oporu powietrza Cd spadł z 0,272

60 lat Chevroleta Corvette

również upraszczało obsługę i zmniejszało opór aerodynamiczny. Jednocześnie C6 zachowała podwójne, okrągłe tylne lampy oraz wnętrze z charakterystycznym kokpitem. » Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze « Projekt oraz struktura podwozia szóstej generacji były bardzo podobne

Skoda Fabia Greenline - test | Pierwsza jazda

niepotrzebnie obciążające go przedmioty. 11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny całego auta (silnik, zawieszenie itd.) i zdejmij bagażnik dachowy, jeśli z niego nie korzystasz

AMG Hammer W124 | Test | Młot na Ferrari

robi na nikim takiego wrażenia, ale trzeba się przestawić na rzeczywistość lat 80., gdzie takie moce były zarezerwowane tylko i wyłącznie dla supersportowych aut. Jednak pomagało mu coś jeszcze - perfekcyjna aerodynamika. AMG zarzekało się, że ospoilerowanie Hammera testowano w tunelu aerodynamicznym

Opel Insignia EcoFlex - test | Pierwsza jazda

. Wspomniałem już o oponach? Też są eko, a dokładniej o niskich oporach toczenia. To nowość Michelina w rozmiarze 225/55 R17. Wszystko po to, by współczynnik oporu powietrza zmniejszyć z 0,28 do 0,26, a co za tym idzie ograniczyć średnie zużycie paliwa. Efekt? 5,2 litra na setkę przy zachowaniu dynamiki auta w

Honda Civic Type R vs. Renault Megane R.S. Trophy | Porównanie | Japonia kontratakuje

aerodynamiczną, poszerzające nakładki na progi i nadkola i centralny wydech z karbonu. Tyle wystarczy, jest w sam raz. Gdy chcemy się wyróżniać, warto wybrać lakier Sirius o głębokiej żółtej barwie (kosztuje dodatkowe 6 500 zł). Fot. Michał Dek Sportowe doznania Pozostańmy dalej przy "Megance". W jej

Motor Show 2015 | Nowości w Poznaniu

, klasyczny tylny napęd, najbardziej aerodynamiczny Jaguar w historii. Jaguar XE na nowo definiuje pojęcie sportowego sedana i w swojej klasie będzie prawdziwym samochodem dla wymagającego kierowcy. Lekka konstrukcja, opływowa sylwetka, luksusowe wnętrze oraz wyśmienite własności jezdne są świadectwem wizji

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

kombi w stylu Fabii, Clio czy Ibizy nie są już tak nowatorskie i pomysłowe, prawda?ZOBACZ TAKŻE: Fabryczni tunerzy | AMG Fabryczni tunerzy | Nismo Samochody: ogłoszeniaCNR wygląda tak, jakby go skręcało z bólu, ale jest bardzo aerodynamiczny. Jego współczynnik oporu powietrza to Cx=0,20. Dla

Salon Frankfurt 2013 | BMW i8

mm, szerokości 1942 mm i wysokości 1293 mm, BMW i8 ma proporcje typowego samochodu sportowego. Jego dynamiczna osobowość podkreślona jest również przez długą maskę, rzucające się w oczy elementy aerodynamiczne, wydłużoną linię dachu, krótkie zwisy i szeroki rozstaw osi wynoszący 2800 mm

Mercedes 190 kończy 30 lat

. Mercedes mówił, że obniża on współczynnik oporu powietrza (z 0,33 do 0,29) i zwiększa siłę docisku w czasie szybkiej jazdy. BMW stwierdziło, że jeśli to prawda, to w takim razie musi poprawić swój tunel aerodynamiczny. Podobno niedługo potem firma z Bawarii sprawiła sobie nowy pokoik, gdzie można

Top 5 | Wymuszone poprawki

spojler). No i ma coś, co zmienia świat na lepsze, bez dwóch zdań! Otóż w najnowszej wersji silnik tylnej wycieraczki jest nieco mniejszy, co zmniejsza opór powietrza w czasie jazdy. Bez wątpienia ta zmiana jest najważniejsza w całej tej historii. ZOBACZ TAKŻE: TOP 10 | Motoryzacyjne bliźniaki

Nowa Toyota Prius - odsłona trzecia

aerodynamicznych, poskutkowało większą ilością miejsca nad głowami pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Wszystkie te zabiegi pozwoliły uzyskać najniższy wśród produkowanych wielkoseryjnie samochodów współczynnik oporu powietrza równy 0,25Cx. Z ciekawostek można wspomnieć o możliwości kupienia Priusa ze

Lexusowa Hybryda

żarówki.Współczynnik oporu aerodynamicznego modelu HS 250 H wynosi 0,27 - to bardzo dobry wynik. Dużo wysiłku poświęcono na to, by przepływ powietrza wokół samochodu był jak najmniej zakłócony i pozbawiony turbulencji.Luksus, w tym systemy nawigacji i audio zostały przeniesione z modelu RS. Nowością jest HUD, czyli

Jesteśmy najszybsi

. Poczułem, że auto już nie przyspiesza (licznik dawno wskazywał 400 km/h), i zdjąłem nogę z gazu. Uuuch - w moje ciało wbiły się sześciopunktowe pasy, choć nawet nie dotknąłem hamulca! Opory powietrza były olbrzymie. Gdy auto zwolniło do 250 km/h, dopiero zacząłem hamować. Cały się trząsłem. Nie pamiętam

Top 5 | Oszczędne i używane

życie zweryfikuje te ambitne cele, ale nawet jeśli realne zużycie będzie wyższe niż deklarowane, to wciąż będzie naprawdę niewielkie. Jak je osiągnięto? Obniżając zawieszenie o 15 mm, wydłużając przełożenia skrzyni biegów, montując opony o obniżonym oporze toczenia, dodając filtr cząstek stałych

35 lat "eMek" - Moc, siła i doskonałość

. głowicę cylindrów pochodzącą z modelu M1. M3 E30 produkowane było w dwóch wersjach nadwozia: coupé, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywności oraz zmniejszenia oporów powietrza karoseria została dosyć mocno zmieniona. Żeby zmieścić powiększony rozstaw kół poszerzono

Honda IMA

, futurystycznym Insigthem, który szybko odszedł w zapomnienie. A odchodząc, podsunął konstruktorom pomysł, że najłatwiej sprzedać technologię przyszłości w opakowaniu z teraźniejszości. Łącząc nowe i znane, łatwiej przełamać opory klientów do niekonwencjonalnych technologii. Siadam w fotelu, rozglądam się wokół i

Nissan GT-R Cobra N+

pracą silnika. Zwiększono też o 0,15 bara ciśnienie doładowania, układ dolotowy został wyposażony w jeszcze bardziej sportowe filtry powietrza, a układ wydechowy w stawiające mniejszy opór spalinom katalizatory.Dzięki tym zmianom GT-R COBRA N+ przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy a prędkość

Chevrolet Volt - przyszły konkurent Priusa

;odkleja" się od nadwozia, znacznie zmniejszając opór:    Myślicie pewnie, że 65 kilometrów to mało. GM odpowiada, że ponad 70% Amerykanów właśnie taki dystans pokonuje każdego dnia. Jeśli jednak zapragniemy przejechać więcej, w sukurs przyjdzie trzycylindrowy silnik spalinowy o

Ford Shelby GT500 - test | Za kierownicą

. Trzeba najpierw przestawić auto pod pałacyk, przed którym fotograf zrobi zdjęcia statyczne - szykuje się bowiem krótkotrwała przerwa w nawałnicy. Sześciostopniowa skrzynia biegów Tremec TR6060 pracuje jak w ciężarówce - duże opory, trzeba się przyzwyczaić do pracy sprężyny i skoku dźwigni, sprzęgło

Rekord prędkości

nie dotknąłem hamulca! Opory powietrza były olbrzymie. Gdy auto zwolniło do 250 km/h, dopiero zacząłem hamować. Cały się trząsłem. Nie pamiętam, kiedy ostatnio miałem tak ogromny przypływ adrenaliny. A kocham adrenalinę. Odczyt? 361,92 km/h. Matko Boska. Sprawdziłem też zapis komputera sterującego

Mercedes C 200 CGI - test | Za kierownicą

bardziej wyrazistym kształcie, ma aluminiową maskę i bardziej wydatne (czytaj: opływowe) zderzaki. Godziny spędzone w tunelu aerodynamicznym opłacą się przy dystrybutorze. Współczynnik oporu powietrza spadł z 0,27 do 0,26, co oznacza oszczędność 0,4 litra paliwa na każde 100 kilometrów podróży z prędkością

Golf VII | Wczoraj przecieki, dzisiaj ceny

aerodynamicznych rozwiązań, spalanie będzie jeszcze niższe - 3,2 litra oleju napędowego na 100 km, czyli 85 g/km CO2. Czy to możliwe? Na papierze owszem. W praktyce będzie to trudne do zrealizowania. Obiecujemy jednak, że gdy Golf VII trafi w nasze ręce, sprawdzimy ile w rzeczywistości potrzebuje paliwa. Już

Samochody z innej bajki | Isdera

Isdera narodziła się w 1969 roku, ale dopiero w 1983 roku została oficjalnie zarejestrowana. Zanim na poważnie wzięła się za produkcję samochodów, konstruowała różne dziwne prototypy. Choćby hybrydę gokarta z motocyklem z aerodynamicznym bodykitem, który swoim futuryzmem zawstydzał statki kosmiczne

Volvo V60 Plug-in Hybrid - Test | Za kierownicą

na tryb Pure. Zero emisji spalin, zero hałasu. Jeden ruch ręką i auto jedzie tylko na prądzie. W prowadzeniu nic się nie zmieniło, może jedynie start z zatrzymania jest bardziej płynny no i szybszy. Moment obrotowy dostępny jest praktycznie od zera. Pedał gazu stawia większy opór, a skrzynia biegów

Mercedes CLA 200 - Test | Piękno i emocje

serii 3 czy z Mercedesem klasy C uznaliśmy za bezsensowne.Oferta niemal 3 tysięcy używanych MercedesówCLA zwraca uwagę na każdych światłach i parkingu. Nieważne czy stoi czy jedzie ludzie oglądają się za nim. Każdy detal karoserii dopieszczano w kanale aerodynamicznym. W efekcie ten model Mercedesa ma

Mitsubishi Outlander 2.2 D-ID | Test | Nie na pokaz

Outlander, ma poprawić własności aerodynamiczne samochodów Mitsubishi. Współczynnik czołowego oporu powietrza zmniejszono o 7 proc. (Cx=0,33). Druga kwestia, to redukcja masy. Testowany Outlander 2.2 D-ID 4WD w wersji 7-miesjcowej (masa własna 1 590 kg) jest o ponad 100 kg lżejszy od poprzedniej generacji

Paliwo - co robić, żeby nie przepłacać na stacjach benzynowych?

. Nieużywany bagażnik dachowy również powoduje dodatkowy opór powietrza, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy. Naruszeniem charakterystyki aerodynamicznej nadwozia samochodu jest jazda z otwartym oknem. Wszak współczynnik oporu powietrza cx wyznaczany jest dla zwartej bryły karoserii bez dodatkowych załamań

Nieznane BMW M8 | Wideo

8 to stylistyczna kwintesencja przełomu lat 80. i 90., z otwieranymi reflektorami oraz łagodniejszą niż u progu lat 80. kreską. Efekt? Współczynnik oporu powietrza równy 0,29 wobec 0,39 dla produkowanej wcześniej serii 6 w wersji CSi. Rzecz jasna, nie zabrakło znaków charakterystycznych dla każdego

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon - potwór z bagien

, duża pojemność (3,8 litra), czyli stara amerykańska szkoła budowy silników. Ale sprawuje się dobrze. Powyżej 100 km/h nie radzi sobie jednak skutecznie z gigantycznymi oporami powietrza, jakie stwarza kompletnie nieaerodynamiczne nadwozie Jeepa. Sensowną prędkością podróżną jest 110-120 km/h. Szybciej

Konkurenci i ocena końcowa

użycia dużej siły, spore przechyły na zakrętach, duża średnica zawracania i ograniczona poręczność w mieście, wysoki współczynnik oporu aerodynamicznego, słaba widoczność do tyłu, możliwa konieczność powiększenia garażu, wysoka cena i spore koszty utrzymania.NASZE NOTYskala 0-8

Najpiękniejsze koncepty - Część I

opracowywano w tunelu aerodynamicznym, co widać już a pierwszy rzut oka. Samochód został pozbawiony drzwi. By dostać się do wnętrza należało odsunąć ogromny fragment karoserii, co nie było zbyt praktycznym rozwiązaniem, ale wyglądało bardzo efektownie. Hurricane nie posiadał tylnej szyby. Zamiast niej w

Samochody prawie nieznane Deco Rides

błotnikom i karoserii w kształcie kropli wody auto ma bardzo dobry współczynnik oporu powietrza. Deco Rides zbudował ten samochód od podstaw. Auto zaprojektowano tak, żeby nie było idealną kopią modeli Figoni&Falaschi. Miało mieć swoje cechy. O to zadbał niejaki Chip Foose, niezależny projektant i

Honda Jazz - Cały ten Jazz

się żaden turbodiesel, zamiast tego w niedalekiej przyszłości Honda zaoferuje nam hybrydową wersję Jazza. Układ kierowniczy stawia przyjemny, "inżynieryjny" opór, a precyzyjna i lekko działająca 5-biegowa skrzynia biegów to wzór do naśladowania. Mocniejszy silnik dostępny jest także ze

Mercedes klasy A i B - Znajdź różnice

aerodynamiczne, obniżono masę nadwozia, zmniejszono opór toczenia oraz przeprogramowano jednostkę sterującą, co wpłynęło znacząco na redukcję zużycia paliwa. A160 CDI Blue- Efficiency zadowala się jedynie 4,5 l/100 km, czyli o 0,4 l mniej od wersji standardowej, co jest nie lada osiągnięciem i zdaje się lepszą

Re: Panowie prosze objasniac wyrazenia

NIE, NIE, NIE, NIE. Przyznaję, że (moc/prędkość - opory) oznacza SIŁĘ NETTO na kołach, bo opory to również straty na tarcie w układzie napędowym, jak i opory toczenia opon, jak i opory aerodynamiczne. Ale bezwładność mas wirowych ma takie samo znaczenie jak masa pojazdu. Obie utrudniają

Re: Co szybciej jedzie?

Pewnie wzór przybliża sensownie tylko w takich okolicach, gdzie opory (aerodynamiczne, tarcia) są pomijalne. Przy prędkości maksymalnej pojazdu te opory zrównują się z siłą nadającą przyśpieszenie i wtedy już należy je uwzględniać.

Re: Koniec manuala

pewnie skraca osiągany dystans z powodu energii wkładanej na pokonanie dużych oporów aerodynamicznych. Zapewne to podawane 500 km zasięgu zakłada nie przekraczanie pewnej prędkości. O ile była by to prędkość maksymalna dopuszczalna przepisami, to myślę, że nie było by tak źle.

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

typson napisał: > chodzi mi o to jak jest zalezny od predkosci? Bo raczej nie liniowo? Rosnie z kwadratem predkosci. Pobor mocy natomiast rosnie z szescianem predkosci. MfG C.

Re: Nieobecność dzieci w szkole.

Oczywiście, pewnie gdyby se kiepsko uczyło to niespecjalnie, ale jako, że jest świetną uczennicą to bez żadnych oporów. Acz mówię czysto teoretycznie bo do tej pory nie miałam takiej potrzeby. -- Prawda została już dawno odkryta i wątpią w to wyłącznie analfabeci aerodynamiczni i newtonowscy. I

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

HA! Wiedziałem, ze zlapiesz sie na ten haczyk i natychmiast odpiszesz na takie pytanie! Dzieki :) Zadalem sobie proste pytanie - dlaczego jesli auto o mocy 100KM jezdzi 200km/h to auto 200 konne nie jezdzi 400 :D Skąd bierze sie kwadrat w oporze powiewtrza? A skąd szescian w poborze mocy?

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

typson napisał: > Skąd bierze sie kwadrat w oporze powiewtrza? A skąd szescian w poborze mocy? wzór na siłe oporu powietrza : 1. F(p) = 1/2 * Cx * S * g * V^2 Cx - współczynnik kształtu (bezwymiarowy) S - powierzchnia czołowa (najwieksza pow. przekroju poprzecznego) g - gęstość powietrza V

Re: opór aerodynamiczny - jak sie zmienia?

oporze powiewtrza? A skąd szescian w poborze mocy? Nic ujac z wyprowadzenia podanego przez Marka. A dodac co najwyzej konwersje jednostek z ukladu prehistorycznego na metryczny :-) MfG C.

Re: Dlaczego diesel o porównywalnej mocy pali mni

. Twierdzisz, że Mercedes będzie ważył tyle samo i miał taki sam opór aerodynamiczny? > Silnik pali w zależności od mocy z jaka pracuje a nie nominalnej. Zależy od mocy maksymalnej, bo sprawność silnika zależy od punktu pracy. Najmniej sprawnie będzie pracował silnik przy mocy maksymalnej, najbardziej

Re: Co szybciej jedzie?

. Ogólnie: moc oporów zależy w pewien sposób od prędkości (powiedzmy, że wielomianowo - opór aerodynamiczny zależy od prędkości w 3 potędze, opory toczenia w pierwszej, etc.). Dla danego samochodu otrzymujemy wykres Pres(v) - jest to funkcja rosnąca. W miejscu, w którym Pres(v) równa się mocy silnika mamy

Re: Prędkość

60km/h w tunelu aerodynamicznym za dużym pojazdem to podobno betka. Głównym oporem, jaki ma rowerzysta, jest opór powietrza. Jak go zmniejszysz, to szybciej pojedziesz. Kiedyś czytałem, że jakiś facet obudował rower leżący osłoną z włókien węglowych czy czegoś podbonego lekkiego i bardzo

Re: _maszyna znająca odp. na każde pytanie

> Hmmmm... Twórca byłby "głupszy" od swojej maszyny...? Przecież po to właśnie buduje się komputery, żeby znajdowały odpowiedzi na pytania, na które ich twórcy nie znają odpowiedzi. Na przykład: Jaka jest struktura przestrzenna tego białka? Jaki opór aerodynamiczny będzie stawiać taki profil

Rozbawiasz coraz bardziej.

Otoż w tłoku generalnie są mniejsze opory aerodynamiczne. Najgorzej jest jechać samemu. Widać, że nie masz najmniejszego pojęcia o kolarstwie.

Re: Mondeo mk7- ecoboost czy tdci? Który?

Takie testy to trochę o kant tyłka - przy prędkościach autostradowych główna część energii idzie na pokonywanie oporu aerodynamicznego, którego siła zależy od kwadratu prędkości. Przy umiarkowanym wietrze ok. 30km/h ma ogromne znaczenie, czy jedziesz z wiatrem czy pod wiatr - różnica w sile oporu

Re: Rosyjskie radary a JASSM i rakiety manewrujac

marek_boa napisał: > To jeszcze doczytaj coś na temat "Aerodynamicznego kształtu" i oporu > pl.wikipedia.org/wiki/Op%C3%B3r_aero%28hydro%29dynamiczny > Tu coś dla

Re: pytanie retoryczne :-))

Jeszcze sa opory aerodynamiczne, opory toczenia i ewentualnie opory wzniesienia ale chyba wszyscy tu zakladamy ze mowa jest o jezdni poziomej.

Re: Strefa Uspokojonego Ruchu

, na które składają się: siła bezwładności i opory toczenia kół po drodze, opór aerodynamiczny (przy prędkościach miejskich mało istotny) i opory wewnętrzne mechanizmów oraz chwilowych parametrów pracy silnika, które zależą m.in. od prędkości obrotowej, otwarcia przepustnicy, itd. Jazda powolna, na

Re: Ciągle bezbronni...? korekta

konstrukcji na przeciążenia, niezawodność silnika od P11 czy tym bardziej PZL24. Górnopłat "skrzydło Puławskiego" i stałe podwozie, był z jednej strony zaletą z drugiej wadą P11 czy PZL24, bo przy większych prędkościach stawiało mocne opory aerodynamiczne, ale konstrukcja rumuńska oparta na P11 z dolnym

Re: _maszyna znająca odp. na każde pytanie

? Jaki opór aerodynamiczny będzie stawiać taki profil > samolotu? Które z gwiazd widocznych na tych milionach zdjęć posiadają planety? > Itd. Czyli trzeba wprowadzić/dostarczyć dane na podstawie, ktorych otrzymam odpowiedź... -- Erg Samowzbudnik

Re: No i mam naprawde spory dylemat

-w-szalonym-poscigu-za-rowerzysta,wid,14390737,wiadomosc" "Pirat na rowerze schował się w cieniu aerodynamicznym za jadącym vanem, dzięki czemu miał mniejsze opory powietrza i był w stanie osiągnąć tak niesamowitą prędkość. Aby go dogonić, ścigający kolarza policjanci momentami przekraczają 110 km/h, a w pewnej chwili nawet gubią go z oczu

Re: BMW 5 ActiveHybrid

@GT bo w przypadku gazów opory rosną do sześcianu Moc oporów aerodynamicznych rośnie z sześcianem, ale siła z kwadratem. Żeby pokonać opory powietrza na tej samej odległości przy dwukrotnie większej prędkości potrzeba 4 razy więcej energii, ale w 2-krotnie krótszym czasie, stąd 8-krotny wzrost

Re: Rosyjskie radary a JASSM i rakiety manewrujac

To jeszcze doczytaj coś na temat "Aerodynamicznego kształtu" i oporu pl.wikipedia.org/wiki/Op%C3%B3r_aero%28hydro%29dynamiczny Tu coś dla Ciebie ,Żebyś z kolejną głupotą nie

Re: Najszybszy radiowóz świata

Beznadziejnie aerodynamiczne koguty. Współczynnik oporu powietrza jak w Jelczu

Re: Michelin Challenge Bibendum

"opona która jest relatywnie wąska w celu polepszenia wyników aerodynamicznych" Czy na pewno chodziło o opór powietrza ? Może jednak o opory toczenia ?

Re: Wzor to kazdy moze sobie napisac

które składają się głównie tarcia oraz opór aerodynamiczny. W pewnym momencie siły oporu zrównują się z siłą przyśpieszającą lecz są do niej przeciwnie skierowane i dalsze przyśpieszenie ma już wartość nie większą od zera. > Ale wedlug niejakiego raczej fizyka niz alchemika, Tigesa, wzor jest jeden

Re: taka oto sytuacja drogowa - bezmyślność + zło

W kolumnie ciężarówek ta, która jedzie pierwsza musi pokonać największy opór powietrza. Te z tyłu chowają się w takiej "aerodynamicznym tunelu", gdzie ten opór jest mniejszy. Więc ta pierwsza zużywa najwięcej paliwa. Dlatego wymieniają się mijescami w kolumnie.

Re: A może Dacia??

dzieckiem się pobawić. W przeciwnym razie z zalet nie skorzystamy, a będziemy wydawać więcej na paliwo i męczyć się ze słabymi osiągami (zwłaszcza wyprzedzanie stanie się problematyczne, bo wtedy do gry mocno wchodzi opór aerodynamiczny). Do tego wszystkiego słaby poziom bezpieczeństwa i niezawodności. Z

No i To z tego, że kąt natarcia był 22 stopni

równoważąc opory ruchu. . nie silniki nie mogły rownowazyć oporów ruchu - po raz piąty: - obroty ok 40% równowazyły opory przy opadaniu pod katem ok 5 s topni dla lotu z klapami 36 po ścieżce 2,4 potrzeba obrotów powyżej 70% Tu-154 miał na brzozie srednio ok 66% więc siły oporu były znacznie

Re: F1. Bolid Lotus Renault szybszy przez nową ko

Gość portalu: Andi napisał(a): > Właśnie, kolor biały tworzy najmniejszy opór aerodynamiczny. ales przypalil hehehe

Re: F1. Bolid Lotus Renault szybszy przez nową ko

Właśnie, kolor biały tworzy najmniejszy opór aerodynamiczny. Nie wiem czy przy takich prędkościach większe znaczenie ma masa lakieru czy opory przepływu powietrza (być może faktycznie większy zysk jest na masie lakieru :) )

Re: Samolotowe perpetum mobile

Przewiezienie ładunku o 100 km kosztuje tyle samo, co przewiezienie go o 1000 km. Ale chyba w prozni :-) Bo biorac pod uwage opory aerodynamiczne to jednak koszt transportu bedzie wiekszy. cheers -- Certified P.E.B.K.A.C* Technician. * Problem Exists Between Keyboard And Chair...

Re: Gaz wciąż najtańszy? Sprawdziliśmy

To jakieś cieńkie te Golfy skoro spalają więcej niż mój 140 konny Scenic, który do tego więcej waży ma większe opory aerodynamiczne:) Gaz jest paliwem ekologicznym powinien być popierany a nie te kopcące rakotwórczymi sadzami diesle.

Formuła 1: Ciężki problem Kubicy

Słyszałem, że skóra koloru czarnego ma większy opór aerodynamiczny.

Re: Tymczasem podczas jazdy moim pogniecionym Civ

franek-b napisał: > Mniej więcej do 100km/h opory powietrza > mają niewielkie znaczenie w stosunku do pozostałych oporów, http://www.cbcity.de/wp-content/uploads/2009/07/roll_luftwiderstand_audi_s6_c5.gif Lnia niebieska = opory toczenia. Linia czerwona = suma oporow aerodynamicznych i

Re: Dlaczego biegacie ?

produkowana jest energia elektryczna wystarczająca do zasilenia orgranizmu oraz stymulowany jest mózg, który w tym czasie się rozrasta jednocześnie zmniejszając opór aerodynamiczny w okolicach lędźwi !!!

Re: 20 Ma.... Wątpliwość, do speedy'ego

cie778 napisał: > bmc3i napisał: > > > ten pocisk siłą rzeczy musi mieć większą powierzchnię, a więc w konsekwen > cji większą > > warstwę graniczną, i dalej turbulencje, zawirowania i opory. > > To nie tak - przy tych prędkościach rozważania oparte na

Re: Samolotowe perpetum mobile

asteroida2 napisał: > Energii wymaga tylko rozpędzenie takiego pociągu. Jak już się > porusza, to opory aerodynamiczne nie zależą od tego, czy jest pełny czy pusty, > więc zużywa tyle samo energii. Przewiezienie ładunku o 100 km kosztuje tyle sam > o, co przewiezienie go o 1000 km

wałęsisz :-)

dewulot1 napisał: > Jeszcze sa opory aerodynamiczne, opory toczenia i ewentualnie opory > wzniesienia.... no to jasniej, bo widze ze raka uskuteczniasz co powoduje wtedy duzo wieksze opoznienie hamowania niz podczas jezdy na luzie, przy tych samych warunkach majacych wplyw na hamowanie

Re: Samoloty przeciwpancerne DWS

Hej patmate napisał: > W późniejsz > ym okresie zaczęo demontować działka z samolotów, zastepując rakietami. Podstawowy problem z tymi ciężkimi działami był taki, że ich masa i opór aerodynamiczny poważnie pogarszały osiągi samolotu. Oczywiście bomby i pociski rakietowe także stawiały

Re: Poczytaj sobie o prawdziwych badaniach:

Z pracy nad aerodynamiczną optymalizacja pojazdu, lub zespołu pojazdów, wyciąnąłeś wniosek że sumaryczny opór aerodynamiczny pojazdów jadących jeden za drugim jest większy niż suma ich oporów indywidualnych? To raczej nie ten przykład.

Re: Co decyduje o dynamice auta

skrzyni biegów, przyczepność opon, opory toczenia, ...), ale są one dużo mniej ważne, może z jednym wyjątkiem - opór aerodynamiczny, który staje się bardzo istotny przy wyższych prędkościach (zwykle > 100km/h) - przy prędkościach autostradowych zwykły sedan będzie przyspieszał znacznie lepiej niż van o

Re: Rozbawiasz coraz bardziej.

platfusy.do.paki napisał: > Otoż w tłoku generalnie są mniejsze opory aerodynamiczne. > No i cieplej jest jak to w kupie :))) -- fotoforum.gazeta.pl/3,0,806118,2,1.html Moje kocisko :) Jedynym pozytywnym aspektem Polski Ludowej było to, że zostały w niej stworzone teczki, dzięki którym

Re: AL-41F-1

: jego układ aerodynamiczny generuje takie opory, że nie istnieje fizyczna możliwość znaczącej redukcji zużycia paliwa, czyli kosztów użytkowania. > To co nowe: > - Kompresor niskiego ciśnienia > - kompresor wysokiego ciśnienia > - Plazmowy system zapalania > - Zwiększona średnica

Re: Gripen - supercruise

www.altair.com.pl/start-2406 Tu pisza ze jednak mial makiety uzbrojenia.Wiec waga byla troche mniejsza ale jednak opory aerodynamiczne byly normalbe.

Re: gdzie ci mężczyźni?

Aerodynamiczna sylwetka i duże cycki? To się wyklucza. Wielkie cycki zwiększają opór powietrza.

Re: Brunetki, blondynki...

Aerodynamiczne - bez oporów -- Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem... PAMIĘTAMY O MO-BRUKU

Re: Spalanie na autostradzie

Przy takiej prędkości ważne jest: 1. Aerodynamiczny kształt nadwozia - opory powietrza tutaj są decydujące. 2. Pojemność silnika - żeby spalanie nie było duże, warto mieć przynajmniej ok. 2 litrów pojemności. Wtedy się nie "wysila" przy takich prędkościach i nie trzeba deptać gazu mocno

Opór powietrza

Wzory na opór powietrza link Wkleję aby strona nie przepadła : Opór powietrza Poniższy opis pochodzi z książki Marka Utkina pt. "Rower wczoraj, dziś i jutro". Opór powietrza wywołują dwa rodzaje sił: jedna oddziałuje na powierzchnię czołową opływanego ciała (i jest odczuwalna

Re: nie 100 km/h, nie 18 KM, nie przecietny

crannmer napisał: > Jednakze Golf wazy suchy dwa i cwierc razy tyle, co Maluch, a takze porusza sie > na znacznie szerszych oponach. Przez co jego opory toczenia beda wieksze. Przy > porownywalnych oporach aerodynamicznych suma oporow Golfa przy 100 bedzie nieco > wieksza, niz suma

Re: Passat spalił 3,08 l/100 km

Akurat na dłuższe trasy waga samochodu nie ma aż tak znaczącego wpływu na zużycie paliwa jak opory toczenia,opor aerodynamiczny.W jeździe miejskiej częste przyśpieszenia i hamowania dają przewagę samochodom lżejszym.

Re: bzdurna fizyka absurdello ;)))

hamulcami aerodynamicznymi, nie tylko samym ciągiem. > nie nie zacznie się wznosic ale zacznie spadać > wlasnie przez te gwałtownie wzrastające opory ruchu Ależ zacznie ! Opory ruchu wzrastają przy dużych kątach natarcia a oni ustawili mały kąt, wystarczający by uzyskać 10% nadwyżki siły nośnej

Re: to jak to jest z tymi volkswagenami?

mase i nieporownywalnie wyzsze opory aerodynamiczne i toczenia a pali o litr mniej mimo dosc zero-jedynkowego stylu jazdy mojej zony. -- darekk

Re: Czy to nie zostało zaprojektowane?

skrzydła, precyzyjnie wygięte na końcach i odpowiednio ustawione w strumieniu powietrza, znacząco podnoszą osiągi maszyn — ostatnio nawet więcej niż o 10 procent. Jak to możliwe? Winglety, minimalizując wielkość zawirowań, zmniejszają opór. Poza tym wytwarzają pewien ciąg, który „przeciwdziała

Wielki dzięks!

podnieść dziób samolotu (no, wzrost tej siły Bernouliego), co spowoduje wzrost oporów aerodynamicznych... Ale mnie to zamuliło. LOL!

no i co ...

Sam piszesz, ze glupie. Przeciez masz komputer, droga hamowania uzalezniona jest od znanego oporu wody, zanurzenia (znanego) i masy calkowitej (energia kinetyczna), oporu aerodynamicznego (wiatr). Sadze, ze takie dane masz na ekranie, bez wyjmowania fajki z zebow. W zaden poslizg nie wpadniesz

Re: Żeglarstwo :)

Aeroplan cięższy leci z nieco większym kątem natarcia niż ten lżejszy. A więc stwarza większy opór aerodynamiczny. Choć nikt mnie nie przekona, że ciało cięższe od powietrza może latać! -- Optymisci wierza, ze swiat stoi przed nimi otworem. Pesymisci wiedza, gdzie ma ten otwor.

Re: moment obrotowy

Mając cięższe obręcze i opony wolniej przyśpieszasz, trochę dalej pojedziesz gdy przestaniesz kręcić na płaskim... Ale utrzymanie prędkości ma związek głównie z oporami (aerodynamicznym i toczenia).

Re: Standing Ovation , niech będzie

Tak, on to lubi i jest w tym całkiem niezły. Kaczyński też to lubi, ale to nie jego bajka, ponieważ jest urodzonym safandułą i maminsynkiem, dlatego ubiera to ku...stwo w różne kolorowe szmatki. Najczęściej biało-czerwone. A szmatki, jak wiadomo, ograniczają ruchy i zwiększają opór aerodynamiczny.

Re: po co "odchudzać" rower?

Opór aerodynamiczny nie ma żadnego związku z wagą - obrona tej tezy nie ma najmniejszego sensu.

Re: Schwalbe big apple ?

jak ci wejdą w ramę to bierz szerokie - owszem bedą cieższe i beda stawiać wieksze opory aerodynamiczne ale to nie ma pewnie dla ciebie większego znaczenia. Ale za to szersze opony mają mniejsze opory toczenia przy takim samym ciśnieniu od opon węższych. A komfort jest wyższy. www

jak Kowaleczko poleciał Artymowiczem

. Załozono że nie ma (próby) równoważenia neisymetrii sił powierzchniami sterowymi - tak jakby naginając wynik w kierunku fizyki smoleńskiej. 4.W ogóle pominięto opory powietrza w obrocie skrzydła co przy tej rozpiętosci ma istony wpływ i na siły aerodynamiczne i przez same działanie sil

Re: Wesolo jest, nawet bardzo:

emes-nju napisał: > Państwo dba o bezpieczeństwo. A bezpieczeństwo to możliwość ukarania kierowcy. > A jak go ukarać jak nie widać rejestracji? > > bo przewóz rowerów na dachu wywołuje potężny opór aerodynamiczny > (tu widać też kolejny pozytywny efekt - jeżeli już znajdzie się

No i co z tego, że kąt natarcia był 22 stopnie ?

obrotów startowych, więc ciąg ich narastał równoważąc opory ruchu. Sam samolot miał spory zapas prędkości ZANIM zaczął zwiększać kąt natarcia więc miał z czego tracić, a i tak niewiele utracił. Tak więc samolot nie spada, szczególnie, że miał już, tuż przed brzozą, sporą prędkość pionową, najwyżej

Re: Samolotowe perpetum mobile

już ci tu opisali. Ale gdybyś samolotów wziął pociągi na poduszce magnetycznej, to już rozumowanie byłoby popawne. Energii wymaga tylko rozpędzenie takiego pociągu. Jak już się porusza, to opory aerodynamiczne nie zależą od tego, czy jest pełny czy pusty, więc zużywa tyle samo energii. Przewiezienie

Prawdziwe oszczednosci paliwa to zastosowanie

aerodynamicznych owiewek i profili oraz stosowanie optymalnych obrotow silnika i przelozenia w zalezonosci od warunkow skladajacych sie na opory aerodynamiczne oraz opory toczenia, nachylenie toru jazdy. Jesli ktos nie posiada doswiadczenia polaczonego ze zrozumieniem i techniczna intuicja, to

Re: Spadek prędkości max - ASO poddaje się

jaki71 napisał: > A czy aby przy prędkości maksymalnej nie występują maksymalne > opory, które silnik musi pokonać? Tak. Maksymalną wartość osiągają wtedy opory aerodynamiczne, toczenia, tarcia na łożyskach, na gładziach silnika, opory wydechu i różnych układów zasilających silnik, poza

Re: P 11 vs AVIA B534

kabinie pomimo lepszej widoczno > ści komfort lotu jest dużo mniejszy - nie mówiąc już o lataniu w zimie! Korzyści są przede wszystkim aerodynamiczne. Zamknięta kabina daje mniejszy opór niż taka "dziura" w kadłubie. Co do komfortu sprawa jest bardziej skomplikowana. Z jednej strony wieje, ale to

Samolotowe perpetum mobile

samej mocy silników, bo utrzymanie prędkości nie zależy od ciężaru ładunku, lecz od jego oporów aerodynamicznych. Czy samolot jest pełen, czy pusty opory aerodynamiczne są nie zmienne. Lotnicze perpetum mobile. Nie ma znaczenia jaki ciężar samolot przenosi. Siła nośna zależy od prędkości. Moc silników

Re: Bardzo dobre rozwiązanie

. Proszę spróbuj przejechać 50 km a tzw. "dwójce" i 50km na "czwórce", a przekona się pan że w pierwszym przypadku zużyje pan dwa razy więcej paliwa. No korzystać ze wzoru na opór aerodynamiczny. Opór aerodynamiczny = 1/391 x Cd x A x V^2 gdzie: 1/391 - liczba powstała z przemnożenia

Re: opony schwalbe

lepiej. Jednyną wadą stosowania grubycgh opon jest wieksza waga i opory aerodynamiczne ale w twoim wypadku nie ma to żadnego znaczenia.

Re: Jazda w cieniu aerodynamicznym.

% oporu samochodu izolowanego. Poprzedzający praktycznie nie odczuwa wpływu. Od 1,5 długości sytuacja zmienia się: poprzedzający zyskuje na spadku oporu, a doganiający traci Przy separacji równej 1 długości opory obu zrównują się i osiągają ok 90% wartości dla aut izolowanych W skrajnym przypadku

Re: odstep...

. Wielki, sunący z przodu sześcian będzie rozpychał powietrze przed nami, wręcz nas zasysał. Opór aerodynamiczny radykalnie zmaleje. Zużycie paliwa? Nawet o dwie trzecie. Czy to jest bezpieczne? Bardziej, niż sądzicie. Ważący prawie 15 ton autobus lub tir ma o wiele dłuższą drogę hamowania ."

Re: Eko jazda

wzajemnie się wykluczają. Odpowiednia odległość przy prędkości TIR-a na autostradzie to odległość za duża, żeby wpływało to na opór aerodynamiczny pojazdu jadącego z tyłu. Z czego wynika, że jazda na tyle blisko, aby ten opór się zmniejszył, to jazda w odległości zbyt małej. Czyli, nazywając rzeczy po

Re: Eko jazda

Aha, mistrzem oszczędzania paliwa jest mój ojciec, ale on w tym celu uprawia sporty ekstremalne takie jak jazda autostradą 90 km/h w cieniu aerodynamicznym TIR-a. Dzięki temu minimalizuje czynnik wpływający najbardziej na zwiększone spalanie czyli opór powietrza, który jak wiadomo rośnie wraz z

Re: zeby bylo tak jak chce devulot

Ktos podawal tu kiedys wykres momentu na kolach na poszczegolnych biegach, sporzadzonego na podstawie momentu silnika razy calkowite przelozenie. Ale na dole byly podane opory toczenia, opory przekazania napedu, i opory aerodynamiczne w funkcji predkosci. To byla najciekawsza czesc tego wykresu

Re: samolot po utracie skrzydła

andrzejmierzejewski napisał: > Niegracz, > tu nie chodzi o piruet, w którym opór powietrza ma niewielkie znaczenie. Tu jes > t aerodynamika. > . . malo wiesz najpierw cos poczytaj na forum podałem link do badan laboratorium NASA - w tunelu aerodynamicznym badano

Re: USS Albacore (AGSS-569)

Czy opór aerodynamiczny rzadzi sie tymi samymi prawami co opor hydrodynamiczny? Wiem ze podstawowe zasady rzadzace przepywem gazów wokół przedmiotu sa zblizone, jasli nie takie same jak te rzadzace przeplywem cieczy wokol przedmiotu, ale czy mozna mowic o oporze aerodynamicznym, w przypadku

Mniejszy docisk nie zwieksza predkosci!

docisk aeorynamiczny, albo niskie opory powietrza. Nie da sie sie zrobic obu parametrow dobrze jednoczesnie, bo one przeciwdzialaja sobie z zasady.

Przewazaja jednak wiatry zachodnie.

Zalezy od pory roku i ukladow barycznych nad glowami. Co do wplywu aerodynamicznego oporu na zuzycie paliwa nie trzeba nikogo przekonyac.

Re: Szybko1

potworski napisał: > faceci mają zbyt dużo owłosienia, które stawia opór > aerodynamiczny. Na moje nieszczęście tych z oporem aerodynamicznym i szorstkością terenu coraz mniej :( Mania depilowania zawitała do facetów :( Ech, kiedy ja tak uwielbiam włochate torsiki i pupcie! -- "

Re: Bariera pomiaru predkosci swiatla

petrucchio napisał: > jotde3 napisał: > > > powietrze nie ? > > Powietrze nie. Na przykład poruszając się (bez napędu) w powietrzu odczuwasz je > go tarcie (opór aerodynamiczny) -- siłę skierowaną przeciwnie do kierunku ruchu > . Nawet jeśli zamkniesz oczy w otwartym

Re: Bariera pomiaru predkosci swiatla

jotde3 napisał: > powietrze nie ? Powietrze nie. Na przykład poruszając się (bez napędu) w powietrzu odczuwasz jego tarcie (opór aerodynamiczny) -- siłę skierowaną przeciwnie do kierunku ruchu. Nawet jeśli zamkniesz oczy w otwartym pojeździe, pęd powietrza powie ci, jaki jest kierunek jazdy

Zmien nick na Merlin

ciala. No i wlasnie - caly twoj wywod jest kolejnym trolowaniem i manipulacja. Mowimy przeciez o sile nosnej a nie o oporze. Jedyne co te dwie sily laczy to fakt, ze sa to sily aerodynamiczne. Maja jednak inne pochodzenie. Miedzy bajki mozesz sobie wstawic zdanie: Możesz sobie z tego wyliczyć

Re: Samolotowe perpetum mobile

co zrobiles z oporami np kadluba? Jesli poskladasz te sily razem masz ciag do tyl i troche w bok. Do tego najwazniejsza sprawa; ta czesc odnosi sie do sily reakcji a nie sily Bernoulliego! Zwiekszenie kata natarcia spowoduje co innego niz w przypadku sil aerodynamicznych.... cheers -- So long, and

Re: nie 100 km/h, nie 18 KM, nie przecietny

identyczny. Czyli opory aerodynamiczne Golfa beda przy takiej samej predkosci bardzo bliskie oporom 126p. Jednakze Golf wazy suchy dwa i cwierc razy tyle, co Maluch, a takze porusza sie na znacznie szerszych oponach. Przez co jego opory toczenia beda wieksze. Przy porownywalnych oporach aerodynamicznych

Re: Suchoj Super Jet 100 zaginal.

opór aerodynamiczny i umożliwiło dolot do lotniska ( więc lądowano na brzuchu) w przeciwnym wypadku mógł się wmeldować w zabudowania przed lotniskiem w tym stację benzynową. A wtedy...

Re: Matura 2011, fizyka i astronomia, poziom pods

7. c 8c 9b. 10.a 11.2 około 3,5 m/s jak dobrze pamietam 11.3 ulozyc cialo rownolegle do kierunku jazdy, lub nie wiem moze zalozyc aerodynamiczny kombinezon w skrocie zmniejszyc powierzchnie na ktora opór powietrza dziala.

Re: Czy bagażnik dachowy(box) zwiększa zużycie pa

podobny, a dla wartości które podałeś, aerodynamiczny opór boxa musiałby być prawie taki sam jak aerodynamiczny opór samochodu.

Re: Spadek prędkości max - ASO poddaje się

sniperslaststand napisał: > Tak. Maksymalną wartość osiągają wtedy opory aerodynamiczne, toczenia, tarcia n > a łożyskach, na gładziach silnika, opory wydechu i różnych układów zasilających > silnik, poza zapewne układem dolotowym (z powodu pełnego otwarcia przepustnicy > ). taaak

Re: liczymy

ofiara_systemu napisał: > bieże i ty chcesz kogoś odsyłać do szkoły? > 16 MW mocy elektrycznej drobiazg pozbawiony znaczenia. równie dobrze można tyle zaoszczędzić zmniejszając opory aerodynamiczne przez umycie samochodu. -- she's got everything she needs, she's an artist, she don

bez zensu, jak mawiał nasz Techniczny...

zasłania, gdy znajduje się na wysokości wzroku pilota (stąd popularność górnopłatów zastrzałowych) ale wtedy zasłania akurat bardzo ważny widok do przodu. Natomiast, układ ten wcale nie był doskonały aerodynamicznie. Zastrzały, załamania skrzydła oraz duże wcięcie w skrzydle przy kadłubie zwiększały opory

Re: Honda Insight ostatecznie

ziom: Minimalizacja oporu nie jest niczym dobrym, czego dobrym przykładem jest hammer h2 mający mniejszy opór aerodynamiczny niż bolid F1. Poza tym jakoś inne auta mogą dobrze wyglądać i być funkcjonalne.

Re: BMW 5 ActiveHybrid

odważył się podać jakąś daną techniczną przy założeniu jazdy z wiatrem i z górki. Zrobiłem obliczenia dla tego BMW przy 160km/h. Suma mocy oporów toczenia i oporu aerodynamicznego to ok. 65 koni mechanicznych.

Re: Wesolo jest, nawet bardzo:

przewóz rowerów na dachu wywołuje potężny opór aerodynamiczny (tu widać też kolejny pozytywny efekt - jeżeli już znajdzie się jakiś maniak cyklizmu i się uprze, to auto z rowerami na dachu prawie na pewno będzie jechało wolniej niż auto z rowerami z tyłu; ależ ta nasza waadza błyskotliwa!), utrudnioną, bo

Zamiast "mundralować" po próżnicy, weź i przedstaw

własną symulację aerodynamiczną - na konkretnych liczbach z uwzględnieniem wszytkich podnoszonych przez siebie zastrzeżeń, będzie materiał do dyskusji. PO PROSTU ZRÓB COŚ A NIE GLĘDŹ JAK POTŁUCZONY, że to nie tak, nie tą ręką, a w ogóle to cośtam. Poza tym opór powietrza przy obrocie raczej duży

Re: MSW Rosji zakupuje bomby lotnicze

adam_al napisał: > > No widac nieznacznie to wpluwalo na wlasciwosci lotne samolotow. > Czyżby? Myślę, że ma duży wpływ na opory, choć latać się z tym da (parafrazując > dowcip - ale co to za latanie). Problemem bomb tego typu konstrukcji jest też > gorsze zachowanie w

Re: Jazda na światłach w dzień kosztowała nas już

Do tego należałoby dodać zwiększone opory wynikające z niewłaściwego ciśnienia w kołach (kompresory na stacjach paliw są gratis, więc dlaczego z nich nie korzystać?), subwoofer - to kolejne Waty mocy obciążające silnik. Opór aerodynamiczny wzrasta również przy otwartym szyberdachu, oknach itp